maaikekerkhof.reismee.nl

De eerste dagen op mijn Spaanse school

Maandag begon mijn eerste dag op school! Om 7 uur had ik ontbijt. Roerbakei met tomate en ui en warme chocolademelk typisch voor deze landen heb ik van horen zeggen ;p. Om 7:45 uur kwam Josan mijn ophalen om samen naar de school te lopen. Het is ongeveer 10 a 15 minuten lopen van mijn gastgezin naar de school toe. En dan niet in Nederland rechte wegen maar heerlijk heuvelachtig. Daar aangekomen was mijn docent er nog niet. Hierdoor heb ik eerst een gesprek met Francisco gehad en daarna nog met de eigenaresse. Mijn docent zat vast in het verkeer en kwam 1 uur later aan. Tijdens de pauze stonden we buiten Engels te praten totdat de Engelse jongens naar de winkel gingen en ik alleen met een meisje overbleef. Zij komt uit België en konden we eindelijk in onze eigen taal spreken. Een Japans meisje kwam erbij staan en vond het gek dat wij dezelfde taal spraken, omdat we uit verschillende landen kwamen. jajaja! Niet Josan maar Eveline kwam mij van school halen en heeft mij weer teruggebracht naar mijn gastgezin. Daar stond de lunch alweer klaar. Rijst met bonen en een soort knakworst. Om 15:00 uur kwam Josan met haar dochtertje langs en zijn we door het centrum gelopen. Ze heeft mij verschillende barretjes laten zien en waar de winkeltjes zitten voor eten. Deze heb ik voor de eerste 3 weken niet nodig. Ook zit er een Mac Donalds aan het parque central dus wanneer het eten mislukt is kan ik daar nog altijd gaan eten. Ze heeft mij ook het kantoortje van La Casa de Los Tiempos laten zien. En alvast een klein beetje uitgelegd wat mijn taken voor stage zullen zijn. Het klinkt voor nu allemaal super leuk om te doen. Donderdag legt ze het nog allemaal een keer precies uit. Ook heb ik een super hippe telefoon gekocht. Nog erger dan die van mijn vader en met een roze achterkant. Zo typisch een Maaike telefoon!

De volgende dagen was Mynor wel op tijd en konden we vrij snel beginnen. Mynor is een geweldige docent met een geweldige lach. Hij is de enigste docent van die school die hardop lacht. Misschien komt het wel door wat hij en ik tegen elkaar zeggen. Hij maakt Holanda belachelijk en ik hem. Het enigste waar wij de werkwoorden mee vervoegen is met cervezas, chicas y fútbol. Vanuit de school wordt er bijna elke dag een excursie voorgesteld om in de middag te gaan doen. Dinsdag ben ik samen met een docent en leerlingen uit Australië, Japan en Taiwan naar een dorpje gegaan waar de eerste kerk van Centraal-Amerika staat. Met een Chickenbus als vervoersmiddel zijn we vanaf een straat opgestapt. Voor omgerekend 0,25 euro kun je de Chickenbus nemen en maakt het niet uit waar je uitstapt. In het dorpje zijn we over een marktje gelopen en hebben de kerk bezocht. Na wat fruit met alcohol en een slok van dat drinken op te hebben zijn we weer met de Chickenbus terug naar Xela gegaan.
De Chickenbus is het lokale vervoersmiddel in Guatemala. Het zijn oude schoolbussen vanuit Amerika die ze aan de buitenkant een verflaag hebben gegeven. De bus heeft een route en overal op die route kun je in en uitstappen.

Woensdag ben ik in de middag naar de warmwaterbronnen gegaan in de buurt van Xela. Dit keer gingen we met vier studenten naar de warmwaterbronnen. Deze liggen op een half uurtje rijden van Xela vandaan. De weg ernaar toe is door de bergen en je hebt een prachtig uitzicht over Xela en over de vulkaan Santa Maria. Bij de warm waterbronnen aangekomen zijn we eerst in het minst warme bad gegaan en daarna naar het warmste bad gegaan. Na 1 uur in dat bad te hebben gezeten waren mijn voeten aardig rood ;p. De geweldige weg weer terug aan het einde van de middag en ben meteen naar mijn gastgezin gegaan, omdat ik best veel huiswerk heb wat ik morgen af moet hebben. De dagen vliegen voorbij en merk nu al in deze 3 dagen dat mijn Spaans al een heel klein beetje vooruit is gegaan.

Reacties

Reacties

Nelly. Je moeder

De barretjes hoeft ze niet te zeggen waar die zijn die vind je zelf wel. En papa's telefoon is niet erg ben benieuwd wat je dan gekocht hebt. Veel plezier groetjes van Emiel, Anouk , en je lieve ouders

Ziggy

Klinkt goed Maaike! Ik mis alleen de foto's en dan vooral van die docent met die geweldige lach... ;-)
Have fun! X

Maaike

Een foto heb ik wel met mi maestro maar daar sta ik niet leuk op ;p. en een filmpje kan ik helaas hier niet plaatsen. Staan te veel botellas cervezas op voor een vrijdagmiddag.

Tzeitel

En met die botellas cervezas zul je ook niet zo gunstig hebben gekeken... ;)
zo te lezen heb je t goed naar je zin. Fijn

en nu heb je n mooi doel voor de komende dagen; geschikte foto maken van jullie samen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!