maaikekerkhof.reismee.nl

Eerste volle week stage + aardbeving!!!!

Deze week had ik mijn eerste hele stageweek.

Het begon al goed op maandagochtend. Er zitten 5 sloten op de deur en er ging er eentje niet open. Deze gaat nooit opslot en de reden waarom kwamen we naar 2,15 uur achter. Je krijgt het slot gewoon niet open. Na flink duwen en trekken tegen de deur, zijn we terug gegaan naar Kasa Kamelot. Daar heeft Eveline een bedrijf dat sloten openmaakt gebeld en even later zijn we weer terug gegaan naar La casa de los tiempos. Het slot is eruit geboord en daarna ging de deur gelukkig open. In de middag had ik weer Spaanse les. Ze hadden nog geen andere docent kunnen regelen, dus ik kreeg Mynor weer. Die kwam ietsje later dus stond ik binnen nog met andere docenten te praten toen er in een keer een aardbeving was. Bij de eerste keer had ik het nog niet in de gaten. Bij de tweede keer wel maar dat kwam vooral door het gezicht van Rosita. We stonden toen bij de uitgang en na een hele korte tijd was de beving voorbij. De beving vond plaats bij de zuid-kust van Guatemala en zelfs in Xela was die goed te voelen, wat op iets meer dan 1 uur rijden ligt. De aardbeving had een kracht van 5.1 op schaal van richter. (voor het eerst een aardbeving overdag meegemaakt, al genoeg bevingen in de avond gehad in Nieuw-Zeeland) Weer veel gelachen met Mynor en gepraat over wie er de volgende keer mijn docent moet worden zijn we bier gaan drinken. Een vriend van Mynor zat al op het terras bij het centrale park en daar zijn we toen naar toe gegaan. Na een aantal biertjes en de kou wilde ik betalen. Nadat ik wat geld op tafel had gegooid werd het weer terug in mijn handen gestopt. De 2 mannen gingen betalen, zelfs mijn 1 Quetzal namen ze niet aan. Daarna ben ik naar huis gelopen en zijn Rosalie en ik gaan koken. Die heerlijke bloemkool die we wilden gaan eten is meteen de prullenbak ingegaan. Na het snijden van de bloemkool zaten er overal larven. Na het schoonmaken kwamen we ze nog steeds tegen. Gelukkig hadden we nog een stuk courgette en hebben we dat maar als groeten gegeten. Aardappels en vlees en ranja vanuit Nederland hadden we een heerlijke maaltijd. Helaas moeten we ook steeds afwassen naderhand.

Dinsdag zijn we eerst naar de wasserette gegaan waar je jouw kleding voor 15 Quetzal kunt laten wassen. In de middag zijn we bij een restaurantje wezen lunchen voor omgerekend 2 euro. Eerst een soepje daarna een bord vol met een omelet, rijst met bonen, tortilla en gebakken banaan. Als avond eten zouden we spagettie bolongnese maken. Eenmaal thuis aangekomen was ik moe en ben op bed gaan liggen. Rosalie appte mij al dat ze nog geen honger had en niet wilde koken, waarop ik appte dat er een pizza tent in de buurt zit. We besloten al snel om niet te gaan koken en maar een vette hap, Macflurry en de film Finding Nemo gingen kijken. Daarna nog de documentaire Super size me voor een deel gekeken, want Rosalie was moe en wilde gaan slapen. Ik ben daarna nog wat huiswerk voor Spaans gemaakt.

Woensdag al vroeg wakker want ik zou met Pyppo naar het project in Salcaja gaan. We hadden om 7:15 afgesproken maar geen Pyppo te zien. 10 minuten later belde ik hem op en hij zou er over een paar minuten zijn. Rond 7:45 was hij bij Kasa Kamelot. Meteen naar de straat gelopen waar de bus vertrek. In de verte zagen we hem rijden dus Pyppo zwaaien, gelukkig wachten de bus alleen moesten we wel een sprintje trekken. Na een half uur in de bus gezeten te hebben en veel gesprekken over voetbal waren we bij het project. Na de beklimming van een steile berg waren we bij de school en huisjes van de kinderen. Daar heb ik de gymlessen in de ochtend meegedaan. (ben ik toch nog gymjuf geworden, wat ik vroeger graag wilden zijn). We begonnen met de kleuters en die waren zo schattig. Ja, Maaike die zegt dat kinderen schattig zijn. Moet niet gekker worden hier. Na afloop van die les kwamen de kindertjes mij allemaal een knuffel of highfive geven. De groepen werden al wat ouder en daarbij heb ik mee gebasketbald. De zon scheen en was mega warm. Gelukkig had ik mezelf al ingesmeerd. Helaas kwam ik er te laat achter dat ik mijn nek vergeten was. Nog voordat ik weer terug ging ben ik nog even naar de directrice gegaan en heb ik verteld wanneer de nieuwe vrijwilligers komen. In de middag had ik weer Spaans. Dit keer wel een andere docent, Alexander! 3 uur alleen maar Spaans gesproken over Nederland, Europa en over aparte namen. Daarna nog naar de winkel gegaan voor ontbijt voor de volgende dag en daarna hebben we eindelijk spaghetti boloniese gemaakt met rode wijn erbij. Mezelf maar ingesmeerd met aftersun van Rosalie en daarna zijn we naar La Parranda gegaan voor "salsa" les kijken. We hebben eerst maar bier gedronken en niet mee gedaan met de salsa lessen. Even later zagen we Jessica, een huisgenootje, en kwam bij ons zitten. Daarna toen er andere muziek opgezet werd zijn we naar de dansvloer gegaan. We gingen niet laat naar huis omdat we de volgende dag gewoon weer stage hadden.

Donderdag een gewoon dagje op het stage. In de avond zijn Rosalie en ik maar met bier en dobbelstenen op het dakterras gaan zitten. We hebben Jatzee gedaan en na 2 biertjes maar weer terug naar onze kamer gegaan.

Vandaag was Josan er eindelijk weer waardoor we weer verder konden met onze werkzaamheden. Ik heb de Spaanse brief een beetje aangepast en 8x afgedrukt voor de Rudolf Walther school. Hier mailen ze niet maar drukken ze de brieven af en laten ze ondertekenen. Ik ga maandag weer naar Rudolf Walther in Salcaja. In de middag had ik weer Spaanse les. Daar ben ik erachter gekomen dat ik toch elke dag weer moet gaan leren. Rond 6 uur kwam Mandy bij Kasa Kamelot aan. Een vriendin van Rosalie wat ook bij La casa de los tiempos stage gaat lopen. Nu zijn we compleet! In de avond zijn we naar Bajo La Luna wezen eten, waar ze heerlijke hamburgers hebben. Daarna naar Pasaje Enrique voor een drankje en daarna ben ik nog naar Pool & Beer gegaan waar het mega rustig was en op de weg naar buiten kwam ik mijn ex docent tegen dus ben ik met hem nog een drankje gaan doen. Rond middernacht ging ik terug naar huis. Onderweg nog taco's gegeten bij een straatkraampje.

Een regenachtige zaterdag. In bed blijven liggen tot 11 uur, daarna gedoucht en wat gegeten. Een film gekeken omdat het regende. Rond 2 uur gaan lunchen met Rosalie en Mandy en daarna nog een beetje rond gelopen in de stad. Daar kwam ik Sophie tegen die vandaag voor het laatst hier is. Nu zijn al mijn vrienden/vriendinnen van de eerste dagen weg uit Xela.

Zondag uitslaapdag. In de ochtend ben ik een rondje gaan lopen waar ik nog niet geweest was. Het was een beetje heuvel op waardoor ik een uitzicht had over Xela. Daarna weer richting parque central gelopen en bij Xelapan een paar broodjes gehaald voor als brunch. In de middag zijn Rosalie, Mandy en ik naar de dierentuin gegaan. Nou dierentuin kun je het ook niet noemen. Voor 0,20 eurocent had je ook niet te veel betaald voor de entree! Het begon leuk met een paar aapjes en daarna was er niet heel veel te zien. Nog 1 jaguar en een paar geelvleugel ara's die er niet mooi uitzagen. Daarna zijn we naar de grote supermarkt gegaan en na de boodschappen weer terug gegaan naar ons huis.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!