maaikekerkhof.reismee.nl

De reis naar Xela

Dag 1 Amsterdam - Atlanta

Afscheid genomen van mijn ouders en zusje op Schiphol en om 17:00 uur begon eindelijk mijn avontuur. Ik vloog vanaf Amsterdam naar Atlanta waar ik een tussenstop had van 14 uur. Daar had ik een hotelovernachting en via een shuttle dienst werd in van het vliegveld naar het andere kant van het vliegveld gebracht om daar een andere shuttle bus te nemen die mij naar mijn hotel bracht. Door het alleen reizen heb ik al veel gesprekken gehad. Drie typische bejaarde vrouwen uit Amerika die in Nederland vakantie hadden gevierd en hun ervaring met de fiets moesten delen met mij. Een Nederlands stel dat voor mij stond bij de douane en hun vlucht bijna misten omdat het mega lang duurde en in de shuttle bus naar het hotel toe zat er al een Guatemalteek. Voor die avond was mijn grootste zorg of ik mijn tas terug zou zien in Guatemala City, omdat ik deze niet op hoefde te halen in Atlanta volgens het personeel in Nederland en Amerika. Eenmaal bij de laatste check vonden ze het raar dat ik geen bagage bij me had.

Dag 2 Atlanta - Guatemala - San Felipe de Jesus

Na een slechte nachtrust en wakker geworden van het onweer, ben ik gaan douchen. Het ontbijt was heerlijk. Zelf gemaakte waffels met siroop en wat fruit. Weer de shuttle bus genomen naar het vliegveld en daar het vliegtuig genomen naar Guatemala City. Blijkbaar heb ik iets met bejaarde Amerikaanse vrouwtjes. Ik zat langs Jackie en moest van haar mee eten van haar animal crackers en M&M. Nadat we deze samen op hadden kregen we een gesprek. Ik vertelde dat ik uit Nederland kwam en toen werd ze emotioneel. Haar man is in de Tweede Wereldoorlog in Nederland gestorven en ze was er vorig jaar nog geweest om zijn graf te bezoeken. De vlucht verliep spoedig en dan 3 uur vliegen landde ik in Guatemala City. Bij de lopende band kwam Jackie naast mij staan en ze gaf mij een dikke knuffel en een kus op de wang. Ze stelde mij voor aan haar reisgenoten en vertelde hen dat ik een pracht glimlach heb. Hier wordt ik gelukkig van en al snel had ik weer een glimlach op mijn gezicht en hoopte maar dat mijn backpack op de band lag. Na mijn backpack gevonden te hebben en de douane doorgekomen werd ik opgewacht door Alexander. De rit naar San Felipe de Jesus (Antigua) zou ongeveer 1 uur duren maar het is verkeersdag dus hij rekende er al iets langer op. Halverwege stonden we in de file. Alexander ging op zijn mobiel kijken en al snel werd het duidelijk dat er een ongeluk gebeurt was. Na een tijdje gewacht te hebben en een poging om Spaans te spreken kwam ik aan in San Felipe de Jesus. Hier verblijf ik in een kamer bij een familie. Het aller leukste komt nu. De gastvrouw heet CASSANDRA*. Voor vele zegt deze naam niets maar voor een viertal wel. Na wat eten gekocht te hebben ben ik in een parkje gaan zitten en heb daar een voetbalwedstrijdje gekeken van een aantal jongetjes.

Dag 3 San Felipe de Jesus - Quetzaltenango

Heerlijk geslapen op een plaats zonder WiFi, wat een rust! Natuurlijk niet leuk voor het thuisfront want ik kon niets van me laten horen. Na mijn ontbijt ben ik een klein stukje rond gaan lopen om de kerk heen. Zo wist ik zeker dat ik niet verdwaalde en optijd terug was voor mijn taxi. Een tuktuk haalde mij op en bracht mij naar een hostel waar ik moest wachten op mijn busje dat richting Xela gaat. Met de backpack op het dak vastgebonden en tussen de andere toeristen zat ik ruim 2,5 uur in het busje. Het was een heuvelachtige weg met een prachtig uitzicht en veel leven op en rond de weg. Bij een tankstation ben ik overgestapt in een andere busje dat mij naar Xela bracht. Ik dacht dat ik naar Kasa Kamelot toe moest, maar daar aangekomen werd het duidelijk dat ik meteen bij mijn gastgezin zou verblijven. Ik verblijf bij familie Herrera. Het huis is verdeelt in 3 huizen waar 3 verschillende families wonen. In de middag kwam mijn stagebegeleidster Josan langs om mijn komende week door te bespreken. In de avond ben ik met de oma van het gastgezin een rondje gaan lopen samen met een vriendin van haar. Na 2 rondjes om Parque Central zijn we weer terug gegaan.

*Cassandra is een verzonnen naam voor mijn verzonnen vriendin die wij op mijn laatste avond in Nederland naar iemand toe hadden gestuurd.

De komende 3 weken ga ik Spaans volgen en hopelijk kom ik dan verder met mijn gesprekken in het gastgezin dan alleen mezelf voorstellen.

Adios!

Reacties

Reacties

nico van den heuvel

Hoi Maaike, nou de reis was wel heftig, maar het gaat goed met je das een goed nieuws , je gaat vast een leuke tijd te gemoed ,dat wordt dus genieten in een ( hopelijk goed gast gezin )en blijf je glimlach houden zoals ik je ken, dan ga je een mooie tijd te gemoed, een dikke kus van mij en groetjes,

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!