maaikekerkhof.reismee.nl

10 Daagse reis door Guate!!!

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik een verhaal heb geschreven. De vorige keer was ik nog ziek. Hier heb ik al een hele tijd geen last meer van.

Mijn 10 daagse reis heb ik samen met de andere Nederlanders waar ik samen mee in Kasa Kamelot woon. Vanuit mijn stage bij La casa de los tiempos hebben Roos, Mandy de reis geregeld en heb ik meegeholpen.

We vertrokken op zaterdag 20 juni al om 5 uur. Helaas moesten we een half uur wachten bij de andere omdat die nog lagen te slapen. De eerste reis ging van Xela naar Río Dulce. Dat ligt bijna helemaal aan de oostkant van Guatemala. Rond 2 uur in de middag kwamen we daar aan. Die dag hebben we niet veel meer gedaan.

Zondag 21 juni hadden we een excursie naar een waterval met warm water. De weg er naar toe duurde iets langer omdat onze privéchauffeur het eerst voorbij reed waardoor we 40 min langer in het busje hebben gezeten. Na een tijdje gezwommen te hebben in het beekje wat koud water was en waar je onder de watervalrots kon zwemmen wat een klein beetje leek op een sauna zijn we weer teruggegaan naar ons hostel in Río Dulce. Tijdens de lunch waren er een paar mannen op jetski's aan het varen. Na een aantal keer lief zwaaien van Bente mochten wij ook met de mannen mee op de jetski. Eerst gingen Bente en Mandy en daarna Roos en ik. Natuurlijk was het de truk om niet van de jetski af te valen, maar na een keer wilde je meer van de jetski afvallen. Het water was zo lekker warm in de rivier dat je er in wilde blijven liggen.

Maandag 22 juni hadden we de excursie naar Livingston. Daar gingen we met een bootje naar toe die ons eerst nog wat meer vertelde onderweg er naar toe. Het tochtje duurde 2 uur, maar het was een prachtige route over de rivier door een berglandschap. We hebben in Livingston rondgelopen en wat er meteen opvalt zijn de inwoners. Deze komen oorspronkelijk uit Afrika dus ze zagen er anders uit dan de andere inwoners van Guatemala. Er heerst een geweldige relaxte sfeer in Livingston. We zijn gaan lunchen bij een hotel met zwembad. Helaas mochten we er niet in zwemmen.

Dinsdag 23 juni weer een reisdag! Vandaag gingen we eindelijk naar Tikal. Het hoogtepunt van de reis en wat je dus ook echt niet mag missen als je naar Guatemala gaat. Het ligt in het noorden van Guatemala in de jungle. We verbleven op het park en konden er in de middag al naar toe. Daar viel al meteeen de vele apen op en vogels die daar leven. We zijn meteen naar de Maya tempels gelopen. Deze zijn prachtig om te zien en zijn 700 jaar na christus gebouw. Ze deden er ongeveer 40 a 50 jaar over om zo'n tempel te bouwen. In die tijd werden de mensen niet veel ouder dan 20 jaar. Weer terug naar ons hotel Jaguar Inn en vroeg naar bed. Het hotel heet zo omdat er jaguars leven in het gebied. Helaas hebben we er geen gezien.

Woensdag 24 juni al om 3.15 uur ons bed uit want onze sunrise tour begon al om 4 uur. We liepen met onze gids en nog een andere familie naar tempel 4 liepen. Deze tempel is het hoogste ong 70 meter waardoor je een prachtig uitzicht heb over de jungle. Helaas geen sunrise gezien, omdat het bewolkt was. Wel hebben we groepen apen gehoord die je in de ochtend hoort brullen. Het begon te regenen dus zijn we maar naar het hotel gegaan en gaan slapen. In de middag zijn we van Tikal naar Flores gegaan.

Donderdag 25 juni verbleven we in het leukste hostel van onze reis, Los Amigos gerund door Nederlanders. Het had twee gebouwen. In gebouw een was alles te doen en wij sliepen in gebouw twee wat leek op een garage dat met planken afgezet was zodat je een kamer had. In de avond zijn we in gebouw een gaan drinken. Flores is een dorpje dat in Lago Peten Itza ligt.

Vrijdag 26 juni zijn we met een bootje naar Arcas gegaan. Dat is een plek waar dieren opgevangen worden die illegaal verhandeld werden en waar hun ervoor zorgen dat de dieren weer terug in de natuur gebracht kunnen worden. Wij hadden alleen het deel gezien waar de dieren verbleven die niet meer terug kunnen. Daar zaten aapjes, een kleine soort tijger met 3 poten, vogels en een cayman met schilpad. In de middag zijn we bij een ander hotel aan het zwembad gaan liggen. In de avond voor het eerst naar een disco gegaan, alleen was het er niet druk maar wel leuk om weer eens andere muziek te luisteren dan alleen maar naar salsa.

Zaterdag 27 juni gingen we van Flores naar Lanquin / Semuc Champey. Onderweg kwamen we bij een rivier aan waar geen brug was. Daar hebben we bijna 2 uur staan wachten om met een klein bootje naar de andere overkant gebracht te worden. In Lanquin moest de bus achterblijven en zijn we achterin een pickup truck gestapt die ons naar ons hotel in de jungle bracht. Rond 7 uur kwamen we aan bij de brug. Hier is het al nog half 7 a 7 uur donker. We kregen te horen dat de auto niet over de brug kon en we dus moesten lopen. Het regende een beetje en in het donker de brug over met je bagage. Nog geen 2 meter op de brug en en was al een gat. De gevaarlijkste brug die ik ook heb gezien. Een aantal planken liggen los en veel gaten waar je zo doorheen kunt vallen.

Zondag 28 juni een vrije dag. Je kon van de brug afspringen en dat heb ik samen met de jongens gedaan. Na 2x springen vond ik het wel leuk geweest want had een rode kont gekregen omdat ik niet geweldig in het water terecht kwam. Een stukje verderop van ons hotel zaten aapjes in de boom.

Maandag 29 juni de excursie naar Semuc Champey. Eerst liepen/ klommen we naar het uitkijkpunt over de rivier. Daarna hadden we een tour door het water en zijn we van de rotsen afgesprongen en weer onder de watervallen gezwommen. Na het zwemmen weer terug voor de lunch bij het hotel. Eerst moest ik dan wel uit het 'zwembad' komen. Ik gleed 2x uit omdat het er zo glad was. Zelfs met hulp van de gids lukte het bijna niet. Na de lunch zijn we met een band over de rivier gegaan. Tijdens dit ritje kwamen er jongentjes vanaf de kant ook met band naar je toe om bier te verkopen. Bij hun kon je bier krijgen en moest je het later betalen wanneer je wel geld op zak had. Ik schat ze niet ouder dan 8 a 10 jaar. Na de rit over de rivier zijn we de grot ingegaan met een kaarsje. In de grot moest je ook stukken zwemmen en door een waterval heen klimmen. Van onze groep van 27 personen hadden dat er maar 4 gedaan de andere waren al eerder afgehaakt. Ik hoor natuurlijk bij die 4 mensen die wel door die waterval heen zijn geklommen. Het was heel druk in de grot waardoor je lang moest wachten.

Dinsdag 30 juni van Semuc Champey naar Xela. Dit duurde ongeveer een hele dag reizen. We vertrokken om 7 uur bij het hostel en rond half 7 in de avond waren we eindelijk weer thuis na 4 dagen geen wifi. Dit was niet erg op die plek want we zaten prachtig waardoor het niet erg was om een koude douche te nemen, want er was ook geen warm water.

Na de reis gewoon weer stage moeten lopen op de scholen en op het kantoor.